Home Ondernemen & Business Winst versus duurzaamheid: sluiten ze elkaar uit?

Winst versus duurzaamheid: sluiten ze elkaar uit?

87

De voedsel- en drankensector staat onder grote druk om duurzaamheid te omarmen. Dit is een forse uitdaging. Zeker als je de groei van de wereldbevolking en de benodigde voedselproductie hiervoor meetelt. Is het dan wel mogelijk om duurzaam én winstgevend te zijn?

De wereldbevolking groeit naar verwachting tot meer dan 9 miljard in 2050. De Food- and Agriculture Organization(FAO) beraamt dat we 60 procent meer voedsel moeten produceren om iedereen te voeden. Een forse stijging die ongetwijfeld zijn tol eist van onze planeet. Daarnaast is er nog de impact van klimaatverandering op de oogsten. En er bestaat de noodzaak om verspilling in de voedselketen tegen te gaan.

Dit maakt dat organisaties in de industrie op zoek gaan naar de heilige graal. Meer doen met minder. Consumenten verwachten namelijk dat de sector zijn duurzaamheidsreputatie verbetert en tegelijkertijd geld bespaart. Met als doel dat bedrijven zelfs bij de meest ontwrichtende marktuitdagingen winstgevend blijven.

Naar schatting wordt ongeveer een derde van al het geproduceerde voedsel ter wereld verspild. Een positieve ontwikkeling is dat meer consumenten rekening houden met duurzaamheid bij hun productaankoop.

Terugbrengen van energieconsumptie en afval

De druk om duurzaam te worden neemt alleen maar toe. Ook vanuit regelgeving. Daarbij worden lokale duurzaamheidseisen snel wereldwijd van toepassing. Zeker als organisaties zakendoen op de internationale markt. Door stijgende energieprijzen geven bedrijven bovendien meer prioriteit aan energie-efficiëntie, wat resulteert in duurzaamheid en kostenbesparingen tegelijk.

Als je aan de slag gaat met duurzaamheid, dan is het absoluut noodzakelijk om de zakelijke voordelen te onderzoeken. Hiermee bouw je een sterke businesscase voor investeringen in duurzame initiatieven.

Daarnaast worden niet-duurzame bronnen van grondstoffen duurder, wat alleen maar toeneemt. Het terugdringen van afval helpt bijvoorbeeld om de winstgevendheid op peil te houden. Sommige innovatieve voedingsbedrijven gebruiken zelfs hun bijproducten om extra inkomsten te genereren.

Aantrekken van talent en marktaandeel

Een ander belangrijk voordeel van duurzamer worden is dat het talent aantrekt. Talenten willen voor ethische bedrijven werken die hun steentje bijdragen aan een betere wereld. Maar misschien wel het belangrijkste is dat er onder consumenten een toenemende vraag is naar duurzame producten. Duurzame bedrijven veroveren daarom een groter marktaandeel.

Het zou niet moeten gaan om duurzaamheid versus winstgevendheid. Voor voedsel- en drankensector is het eerder zo dat duurzaamheid gelijkstaat aan winstgevendheid.

Duurzame risicobeoordeling

Voordat je je direct op duurzame initiatieven stort, is het goed om eerst het risico in te schatten. Ook van de kosten om niet te investeren. Daarvoor is toegang tot cruciale gegevens nodig. Daarin breng je kosten in kaart om niet duurzaam te zijn. Met deze gegevens bepalen organisaties hun huidige ecologische footprint, een startpunt om te bepalen met welke initiatieven je de duurzaamheid maar tegelijk ook de winstgevendheid verbetert.

Een sleutel hierbij is samenwerking in de hele supply chain door middel van technologie. Spreadsheets en handmatige processen zijn niet langer geschikt als je precies wilt weten welke impact een bedrijf of operatie op het milieu heeft. En hoe het die situatie kan verbeteren.

Gegevens omzetten in inzicht

Wat organisaties in de voedsel- en drankensector nodig hebben zijn oplossingen met ingebouwde duurzaamheidsmogelijkheden. Technologie die meegroeit met een organisatie en het snel veranderende wet- en regelgevingslandschap.

Een grotere nauwkeurigheid bij forecasting gaat verspilling op alle punten van de supply chain tegen en helpt om de kosten voor over- en onderproductie te verlagen. Opbrengstoptimalisatie is een voordeel voor zowel het milieu als de bedrijfsresultaten. Maar denk ook aan toegang tot gegevens uit de supply chain. Dit is de basis voor innovaties als dynamische houdbaarheidsdata en smart shelves. Het stelt organisaties in staat om klanten te voorzien van de zo belangrijke herkomstinformatie van producten.

Investeren in duurzaamheid is de meest kosteneffectieve aanpak om winstgevendheid op lange termijn te waarborgen. Het goede nieuws is dat de technologie beschikbaar is om ten volle gebruik te maken van enorme hoeveelheden gegevens. Met de juiste inzichten leg je de basis voor goed geïnformeerde besluitvorming. Dat helpt organisaties wereldwijd om de meest duurzame resultaten te bereiken binnen de beperkingen en parameters van het individuele bedrijf. Zo realiseren ze met elke duurzame stap meer winstgevende groei en meer zekerheid op lange termijn.

Marcel Koks, food industry strategy leader bij Infor

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in