Home Innovatie & Strategie Wordt 2023 de doorbraak van de magazijnrobots?

Wordt 2023 de doorbraak van de magazijnrobots?

130

De logistieke sector zit op een keerpunt. 2022 had verschillende uitdagingen met gevolgen voor elke sector en zijn supply chain, van het magazijn tot de kassa en van industriële systemen tot fast fashion. Hoewel er geen pasklaar antwoord is voor bedrijven en hun specifieke noden, zijn de grootste magazijnen ter wereld al volop bezig met de oplossing: warehouse robotica.

De huidige uitdagingen maken het retailers moeilijk om hun groei te voorspellen of erop te anticiperen, en vele bedrijven kunnen hun toeleveringsketen niet makkelijk aanpassen aan een fluctuerende vraag van klanten, bijvoorbeeld bij seizoenspieken. Daarvoor is een flexibelere aanpak nodig. Hoewel automatisering in Nederland geen nieuw concept is, is traditionele automatisering gebaseerd op een verwacht volume aan orders over een langere periode. Die bestaande technologie en apparatuur zijn niet langer voldoende als ondersteuning vandaag. Bovendien verbruikt traditionele automatisering enorm veel energie, wat een extra reden is om naar een zuinigere en efficiëntere optie te zoeken.

Tijd en ruimte besparen & werknemers ondersteunen

Werknemerstekorten maken die groei er niet makkelijker op. Uit de laatste cijfers van UWV blijkt dat er midden augustus ruim 15.000 open vacatures waren voor logistiek/magazijnmedewerkers, die niet vervuld raakten. Dat toont ook aan dat magazijnwerk niet de meest interessante functies zijn omwille van hun repetitiviteit, hoewel ze wel noodzakelijk zijn om het bedrijf draaiende te houden.

En daar willen supply chain organisaties iets aan doen. 66% ziet de beperkte beschikbaarheid van arbeidskrachten als belangrijkste drijfveer voor hun investeringen in robotica, volgens een recent rapport van Gartner. Robots voeren er het alledaagse werk uit, zodat menselijke werknemers meer klantgerichte taken kunnen uitvoeren die minder fysieke belasting vergen. Zo kunnen o.a. oudere werknemers langer aan de slag blijven in een magazijn door samen te werken met de robots, zonder kilometers afstand af te leggen per dag.

Uitbreidingen van retailers zullen door het tekort aan arbeidskrachten wel moeten samengaan met een efficiëntere benutting van ruimte en personeel. Gartner voorspelt dat tegen 2030 80% van de werknemers dagelijks met robots zal werken, en voor velen zal dat op de werkplek zijn. Bovendien kost een volledig nieuw magazijn bouwen voor meer opslagruimte handen vol geld, dus is het van belang om robots te integreren die de bestaande ruimte optimaal benutten én kunnen samenwerken met medewerkers.

Magazijnautomatisering is dus niet langer een slimme toevoeging, maar een essentieel onderdeel voor duurzame groei. Dat is waar automatische orderpicking systemen een oplossing voor de retail en e-commerce, bedrijven echte voordelen kunnen bieden. Ze verhogen de productiviteit en opslagdichtheiden zorgen ervoor dat de magazijnrobotica flexibel is qua opschaling, om gemakkelijk te voldoen aan stijgende behoeften van klanten. En ook op vlak van energie is dit een relevante want zo’n systeem verbruikt minder energie dan traditionele automatisering, o.a. omdat het enkel energie verbruikt wanneer een robot een taak uitvoert.

Retailers die relevant willen blijven en verder willen groeien, moeten dus nadenken hoe ze hun magazijnactiviteiten kunnen stroomlijnen en automatiseren om de efficiëntie en flexibiliteit te verhogen.

In de voornemens van bedrijfsleiders voor dit jaar, moet magazijnrobotica dus bovenaan staan om hun magazijn niet alleen klaar te maken voor 2023, maar voor de digitalisering en verduurzaming in de toekomst.

Wim Vermeir is Senior Sales Executive Benelux bij Exotec

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in