Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Yahoo!’s verbod op thuiswerken is een goed begin

Yahoo!’s verbod op thuiswerken is een goed begin

80

Strakke interne notitie van Marissa Mayer over de ban op thuiswerken bij Yahoo!. Eindelijk nuance in de hosannastemming rondom Het Nieuwe Werken. ‘Nieuw’ is dat eigenlijk nooit geweest en of het werkt wordt steeds vaker betwist. Liever accent op de kern dan op de randvoorwaarden: mensen resultaatgericht laten werken op basis van inhoud en eigen verantwoordelijkheid.

Persoonlijk ben ik van mening dat dat bij veel functies beter gaat als je bij elkaar in een kantoor zit. En dat je uiteraard wel eens thuis iets uitwerkt, oké. Ofwel: de waarheid ligt in het midden. Dankzij Yahoo!’s tegengeluid drijven we daar gelukkig naartoe.

Dat Nieuwe Werken is overigens wel een goed (PR-) verhaal. Het Nieuwe Werken is nog net niet het elixer voor wereldvrede, als je veel publicaties mag geloven. Knap gedaan, dat wel. Maar wel eenzijdig en vanuit de technologie. Nieuw? Je zou bijna vergeten dat Oracle haar flexibele werkcultuur onder de naam FUNctional Office al in 1998 introduceerde. Of neem Interpolis.

Het Nieuwe Werken inzetten in de strijd om talent dan? Da’s best lef hebben bij deze werkloosheid en het feit dat de jeugdwerkloosheid daarbij het hardst groeit.

Plus, de laatste jaren verschijnt rapport na rapport over de negative side effects van thuis-, of flexwerken. Over werkverslaving en schuldgevoel. Volkswagen deed niet voor niets in 2011 e-mail na werktijd in de ban. Dus: nieuw is het niet, talent aantrekken en behouden is betrekkelijk en de argumentatie vóór is steeds beter te weerleggen.

Daarom is Yahoo!’s Tegengeluid prettig. Hun verbod komt voort uit de wens dat medewerkers samenwerken met meer resultaat. Een paar suggesties vanuit mijn tak van sport, marketing, over waar het dan wél over zou moeten gaan:

  • Heeft u voor marketing concrete output gedefinieerd en wat dit mag kosten? (Het leeuwendeel van b-to-b techmarketeers schiet bij een activiteitenverzoek vaak direct in de executiemodus…)
  • Als u overleg heeft over marketing, gaat het dan over feiten of over de kleur van de beursstand of internetpagina? (Begin uw volgende overleg eens met de ‘huisregel’ dat ‘Ik vind’ niet gebruikt mag worden)
  • Staan uw marketeers op provisie?
  • Heeft u wel eens de dialoog met uw marketeers wat hun droom is? Als ze bijvoorbeeld graag concertpianist willen worden, biedt u ze dan een dagdeel per week pianoles aan in ruil voor 101% commitment in de rest van de tijd? Geeft u ze energie?

Dit is waar het over zou moeten gaan als het over effectief werken gaat. Op basis van cases van Semco of Porsche. En niet over de laatste versie van videoconferencingsoftware. Iedereen aanspreken op inhoud en op passie. Fijn dat dat tegenwoordig overal en altijd kan, maar niet meer en minder dan dat.

Tot slot een prachtig voorbeeld hoe dat kan werken: ‘Neem een maand van de zaak van mijn ex-werkgever Hemels van der Hart. Happy working, uh, reading!

Bas Baars, Marketing Manager Europe bij Mitel

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in