Home Innovatie & Strategie Zakelijke technologie in 2019 – een terugblik

Zakelijke technologie in 2019 – een terugblik

97

Ieder jaar doet Verizon een aantal voorspellingen voor technologische trends die waarschijnlijk gevolgen zullen hebben voor de klanten. Nu 2019 erop zit, blik ik graag terug op de verwachtingen van het afgelopen jaar. In hoeverre hadden we gelijk?

2019: Nieuwe technologie

Onze eerste voorspelling was dat de Real-Time Enterprise in 2019 de manier van zakendoen zou veranderen. Fundamentele technologieën zoals software-gedefinieerde netwerken (SDN), 4G LTE en Internet of Things veranderden toen al de bedrijfsvoering. Daarom dachten we dat CIO’s in 2019 hun activiteiten zouden herdefiniëren. Dit om het enorme potentieel van nieuwe technologieën zoals 5G, kunstmatige intelligentie/machine learning, automatisering en robotica te benutten. Over het algemeen genomen denken we dat dit is uitgekomen.

Organisaties die zich vroeg in de digitale ruimte begeven en zich richten op het potentieel van disruptieve technologieën hebben een duidelijk voordeel. Bovendien ziet Verizon steeds meer use cases voor 5G bij bedrijven. Voorlopers bevinden zich daarom in een uitstekende positie om hun leiderschapspositie te behouden.

Veiligheid

We dachten ook dat bedrijven in 2019 zouden investeren om beter te kunnen presteren. We denken dat dit zeker gebeurd is. Onze klanten erkennen dat een veilig, sterk netwerk cruciaal is om innovatieve platforms en oplossingen te kunnen leveren om hun bedrijf vooruit te helpen. Een modern bedrijf kan niet worden bestuurd zonder veilige, flexibele netwerkcapaciteit voor het aansturen van applicaties.

Vervolgens zou volgens ons de klantervaring (CX) in het afgelopen jaar een belangrijk aandachtspunt zijn. Dit is een trend waarbij nog veel meer mogelijkheden liggen. Hoewel kunstmatige intelligentie steeds meer wordt toegepast in CX-systemen is de status van ‘personalisatie voor jou’ nog steeds niet bereikt. Veel merken kiezen nog steeds voor de makkelijke optie van “one size fits all” en een standaardmenu. Ze zouden echter gebruik moeten maken van technologie én menselijke interactie om betrouwbare relaties op te bouwen.

Leveringsgarantie

De vierde voorspelling was dat 2019 een jaar zou zijn waarin CIO’s zich zouden richten op de leveringsgarantie. Oftewel, beleid opstellen ter ondersteuning van de specifieke applicatie-, tijd-, beveiligings- of locatiebehoeften die het verschil maken voor hun bedrijf. Dit is met name relevant in een wereld die wordt gedreven door SDN en ook dit is iets wat te weinig organisaties hebben kunnen bereiken. Ik ben erg benieuwd hoe dit de komende maanden uitpakt.

Onze volgende gedachte was dat organisaties zich zouden richten op contextuele privacy, gekoppeld aan locatiebewustzijn. Dit is iets wat we zeker zien in ons gehele klantenbestand. Organisaties proberen hun beveiligingsaanpak te veranderen om persoonlijk identificeerbare gegevens te beschermen. Privacy van gegevens blijft een belangrijk aandachtspunt voor zowel bedrijven als individuen – je vertrouwt het merk dat je persoonlijke informatie weggeeft niet.

Personeelsbeleid

Vervolgens meenden we dat 2019 het jaar zou zijn waarin automatisering het personeelsbestand zou veranderen. Hiermee is zeker een begin gemaakt, maar het is nog niet zo ver gevorderd als we hadden verwacht. We zien zeker wel dat bedrijven over de hele wereld zich concentreren op de nieuwe vaardigheden die hun personeel nodig heeft in een geautomatiseerde wereld. De benodigde vaardigheden in de toekomst wijken significant af van de zakelijke behoeften van voorheen. De uitdaging van het vinden van datawetenschappers en specialisten op het gebied van machine learning is er een waar elke organisatie mee te maken heeft.

Tot slot dachten we dat organisaties extra veel moeite zouden doen op het gebied van beveiliging en het toepassen van basisprincipes. En dat is zeker waar. Beveiliging op netwerkniveau is essentieel in een softwaregedefinieerde wereld. Beveiliging kan niet genegeerd worden, in een wereld waarin datalekken bijna elke week de kranten halen.

Boodschap

Over het geheel genomen was onze inschatting dat klanten in 2019 direct inzicht wilden krijgen in hun klanten en bedrijfsvoering. In dat kader hebben we wel video- en locatiegebaseerde diensten zien ontstaan om dat probleem op te lossen. Digitale transformatie is tegenwoordig een gegeven en gaat steeds sneller. Organisaties moeten dus laten zien hoe ze een digitale omgeving kunnen bouwen en beheren om hun zakelijke mogelijkheden te vergroten. Maar onze belangrijkste boodschap? Er is nog een lange weg te gaan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in