Home Innovatie & Strategie Zakelijke transformatie stelt CIO’s op de proef

Zakelijke transformatie stelt CIO’s op de proef

87

Bedrijven staan voor de opgave om het tempo van technologische veranderingen bij te benen en een oplossing te bieden voor de toenemende druk van de dynamische bedrijfsomgeving. En dat geldt misschien nog wel het sterkst voor de moderne CIO.

CIO’s moeten de bedrijfsmodellen voortdurend bijwerken met innovaties en effectieve strategieën nu de explosieve groei van social media en mobiele technologie ervoor zorgt dat werknemers in alle delen van de wereld 24/7 actief zijn. De ICT-afdeling moet niet alleen de nieuwe technologie beheren waarvan het personeel afhankelijk is, maar idealiter ook klaar staan om de ICT-infrastructuur aan te passen aan de zakelijke ontwikkelingen.

Onderzoeksbureau Loudhouse voerde in opdracht van Colt een enquête uit onder 503 Europese ICT-besluitvormers. 79% van hen bleek in de afgelopen drie jaar te maken hebben gehad met ingrijpende zakelijke veranderingen die hun invloed deden gelden op de ICT-infrastructuur. Dergelijke transformatieprocessen zetten de ICT-afdeling onvermijdelijk onder druk. Het is dan ook geen toeval dat een op de vijf respondenten meldde dat de infrastructuur van hun datacenter niet in staat was om het tempo van veranderingen bij te houden. 66% van de ondervraagde organisaties bevindt zich momenteel in een strategisch of operationeel overgangsstadium. Het bedrijfsleven maakt snelle veranderingen door, en ICT-managers moeten op hun tenen lopen om alle ontwikkelingen bij te houden.

Qua investeringen in de ICT-infrastructuur is er bij bedrijven vaak sprake van een van de volgende twee situaties: of ze lopen achter bij de markt uit angst voor ingrijpende veranderingen, of ze lopen ver vooruit omdat het management altijd over de laatste technologie wil beschikken. Het spreekt vanzelf dat geen van beide situaties ideaal is.

Hieruit blijkt dat CIO’s hun manier van denken moeten veranderen. Ze moeten ervoor zorgen dat het technologische transformatieproces aansluit op, en ondersteuning biedt voor de strategische bedrijfskoers. Ze moeten de complete bedrijfscyclus volledig begrijpen, zodat ze de ICT-strategie optimaal kunnen afstemmen op de bedrijfsplannen. Verder moeten ze oog hebben voor de externe factoren die voor veranderingen kunnen zorgen, zoals de wet- en regelgeving, het concurrentieklimaat, fusies en overnames en baanbrekende ICT-innovaties. En het belangrijkste is misschien nog wel om ondersteuning te bieden voor de groeiende mobiliteit van het personeel en BYOD.

Hoewel dit misschien een hele opgave lijkt, zorgt deze toenemende druk er tegelijk voor dat CIO’s grotere zeggenschap krijgen en meer invloed kunnen uitoefenen op de manier waarop er met verandering wordt omgegaan. Het is dus allemaal niet zo erg als het lijkt! Het is vooral van belang om een omgeving te creëren die gebaseerd is op samenwerking — een omgeving waarin technologie wordt beschouwd als strategisch hulpmiddel dat de flexibiliteit vergroot in plaats van een aspect dat zakelijke transformatie in de weg zit. CIO’s moeten samenwerken met ICT-leveranciers om ervoor te zorgen dat hun technologie in de pas loopt met de bedrijfsvoering.

CIO’s kunnen de regie in handen nemen door te waarborgen dat de bedrijfsstrategie en technologische strategie hand in hand werken. Het is absoluut waar dat zakelijke transformatie de ICT-afdeling en het datacenter onder druk zet. Deze veranderingen bieden echter ook kansen voor CIO’s die bereid zijn om te innoveren ter ondersteuning van het succes van de onderneming.

Arno van Gennip, Chief Engineer Data Centre Infrastructure Services bij Colt

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in