Home Internet Zeggen afbeeldingen meer dan duizend woorden?

Zeggen afbeeldingen meer dan duizend woorden?

61
afbeeldingen

Als je kijkt naar de explosieve groei van het aantal afbeeldingen op internet, zou je kunnen stellen dat een beeld meer zegt dan duizend woorden. Neem bijvoorbeeld social mediareus Facebook dat meer dan 250 miljard foto’s van gebruikers in beheer heeft. Of het feit dat een gemiddelde webpagina tegenwoordig 60 afbeeldingen bevat. Een belangrijke reden voor de groei in afbeeldingen op internet is simpelweg dat mensen van beeld houden. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Het is niet voor niets dat er via Instagram al meer dan 40 miljard afbeeldingen zijn gedeeld.

Afbeeldingen cruciaal

Voor online retailers is een afbeelding cruciaal. Een foto zorgt voor een eerste indruk van het merk en de producten. Consumenten voorzien van goede productfoto’s op hoge kwaliteit, vanuit meerdere invalshoeken en met zoom-functionaliteit is een effectieve manier om de conversie te verhogen. De waarde hiervan blijkt uit allerlei tests, zoals de VWO A/B test die laat zien dat grotere afbeeldingen resulteren in een conversiegroei van 9 procent. Retourzendingen nemen af wanneer kleuren en pasmaat op het scherm beter overeenkomen met de realiteit.

Dit zijn allemaal factoren die bijdragen aan de toename in het aantal en het formaat van afbeeldingen. Het formaat is de afgelopen jaren sterk toegenomen van gemiddeld 0,47 MB in 2011 tot 1.53 MB in 2016 (waarbij het gemiddeld aantal bytes per pagina per content-type is gemeten, zoals hieronder is afgebeeld). Dat is een toename van 3.25 keer. Dit heeft ook gezorgd voor heel wat hoofdbrekens bij retailers en heeft hun digital asset management-oplossingen onder druk gezet. En dan hebben we het nog niet eens over de groei in het gebruik van mobiele apparaten of responsive web design…

Mobiele apparaten

38 procent van al het verkeer dat over het Akamai-platform gaat komt tegenwoordig van mobiele apparaten. Onderzoek van Google laat zien dat wanneer consumenten zoeken naar producten en diensten, zij de voorkeur geven aan mobiele apparaten. Responsive web design is een belangrijke technologie om een meer naadloze ervaring voor gebruikers te creëren op elk soort apparaat. Basic responsive design zorgt er echter voor dat er veel te veel informatie op mobiele apparaten gedownload wordt, zeker als het gaat om afbeeldingen. Dit zorgt voor langere laadtijden van webpagina’s en tot ontevreden klanten.

Laten we eens bekijken welke complicerende effecten dat heeft op image management vergeleken met wat veel retailers in het verleden deden op basis van een ‘desktop only’ implementatie. Zo moet een retailer bijvoorbeeld een enkele productafbeelding schalen tot een product shot, vervolgens zijn er drie verschillende thumbnail-varianten nodig. Voor optimale prestaties op smartphones en tablets is het noodzakelijk dat retailers het juiste beeldformaat hanteren voor verschillende apparaten. Zo hoeft een gebruiker niet perse een full size-afbeelding te downloaden die vervolgens op postzegelformaat wordt weergegeven. Moderne browsers ondersteunen ook efficiëntere formaten zoals WebP voor Chrome en JPEG 2000 voor Safari. Het aanmaken, opslaan en beheren van al deze geoptimaliseerde varianten legt nogal wat druk op allerlei resources, want het aantal afbeeldingen voor een enkel product kan gemakkelijk boven de 100 liggen.

Cloud biedt licht

Gelukkig is er licht aan de horizon dankzij cloud-gebaseerde image management-oplossingen die retailers bijstaan in het verbeteren van klantervaringen dankzij enerzijds snellere downloads en anderzijds minder behoefte aan data-opslag. Een cloud oplossing helpt ook bij het optimaliseren van het menselijke aandeel in de creatie en het beheer van afbeeldingen. In een traditionele workflow worden afbeeldingen geupload naar een FTP-site, de creatieven voorzien ze van de nodige watermerken en laden ze in een CMS waarin weer andere teams ze in het juiste formaat gieten. De kans is groot dat zelfs een ander team de afbeeldingen nogmaals bewerkt voordat ze in het uiteindelijke CMS worden opgeslagen.

Met een cloud oplossing kan een volledige suite met image management-functies direct in je digital asset management workflow geïntegreerd worden. Middels configuratie-policies kun je een ‘ruwe’ afbeelding naar je cloud storage uploaden en automatisch afbeeldingen op alle nodige formaten en met de juiste kwaliteit creëren. Hierdoor ben je in staat elk soort apparaat, van desktop tot smartphones op maat te voorzien van de juiste afbeeldingen.

Zo lever je bijvoorbeeld dezelfde afbeelding voor een apparaat met Retina-scherm af op een veel hogere kwaliteit, dan voor een ouder Android-apparaat. Je kunt hiermee ook profiteren van nieuwere, high-performance afbeeldingsformaten zonder dat je alle verschillende combinaties hoeft op te slaan. Mensen met een Chrome-browser krijgen dan automatisch WebP-afbeeldingen afgeleverd en Safari-gebruikers ontvangen afbeeldingen op het JPEG 2000-formaat zonder dat daarvoor iets hoeft te gebeuren op de server. Je website vraagt enkel om een afbeeldings-URL en levert vervolgens de beste, geoptimaliseerde afbeeldingen af, automatisch getuned naar de beste kwaliteit en volledig afgestemd op het apparaat waarop de afbeelding bekeken gaat worden.

Tips & tricks

Samenvattend nog wat tips & tricks voor retailers die op zoek zijn naar een goede image management-oplossing:

  • Kijk naar cloud- oplossingen omdat deze zorgen voor een enorme reductie in overhead-kosten, in de infrastructuur die nodig is om alle afbeeldingsvarianten op te slaan. Daarbij is de backup en recovery ook beter geregeld.
  • Prestaties zijn zeer belangrijk. Zorg er dus voor dat jouw oplossing de afbeeldingen aflevert vanaf een server die zo dicht mogelijk bij je klanten staat. Dit zorgt voor een lagere latency en dus snellere downloadtijden.
  • Zoek naar een oplossing die de kwaliteit en het formaat van afbeeldingen automatisch optimaliseert door compressietechnieken toe te passen die niet opgemerkt worden door het blote oog en tegelijkertijd enorm veel bytes besparen.
  • Kies een toekomstgerichte oplossing want er zullen zeker nieuwe apparaten en afbeeldingsformaten bijkomen. Het is absoluut noodzakelijk dat een dergelijke oplossing nieuwe technologie eenvoudig kan toevoegen door de policy te updaten

Vanuit de optiek van retailers zijn afbeeldingen niet alleen van levensbelang om te concurreren met andere online retailers. Maar ook om consumenten beter te laten ervaren hoe producten er in het echt uitzien. Om consumenten hier bij te helpen, zullen retailers consumenten van aansprekend beeldmateriaal moeten voorzien. Dat is mogelijk via een effectieve, cloud-based image management-oplossing.

Hans Nipshagen, Regional Manager bij Akamai Technologies

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here