Home Innovatie & Strategie Zeven IT-ontwikkelingen binnen de overheid in 2014

Zeven IT-ontwikkelingen binnen de overheid in 2014

47
e-mail

Meer besparen, efficiënter werken, slimmer investeren; in veel opzichten zal 2014 voor de overheid niet veel verschillen van 2013. Centrale en lokale overheden, hulpdiensten en zorgorganisaties zullen door bezuinigingen en verzwaringen van takenpakketten vaak opnieuw meer moeten doen met minder geld. Wat betekent dit voor de IT-afdelingen binnen de overheid?
Het spreekt voor zich dat efficiëntie hoog op het prioriteitenlijstje staat. Maar schaarste kan ook de creativiteit van IT-managers en hun teams stimuleren, door meer (of handiger) gebruik te maken van nieuwe technologieën. Dit zijn volgens mij de zeven belangrijkste IT-ontwikkelingen in de overheidssector in 2014.

1. Mobiliteit
De Bring Your Own Device-hype is over zijn hoogtepunt heen. Recent Amerikaans onderzoek wijst uit dat veel werkgevers weer het heft in eigen hand nemen en weer bepalen welke mobiele toestellen werknemers mogen gebruiken. Voor overheidsorganisaties, die vaak op zoek zijn naar manieren om de dienstverlening in stand te houden ondanks bezuinigingen, zal het een uitdaging zijn om een solide en veilige mobiele strategie uit te rollen.
Dat geldt met name voor organisaties met een grote groep werknemers ‘in het veld’, zoals zorgorganisaties, hulpdiensten of gemeenteloketten. Door werknemers uit te rusten met mobiele apparaten kan de dienstverlening worden verbeterd, en wordt het eenvoudiger om data te verzamelen, die vervolgens weer beschikbaar kunnen worden gesteld aan de samenleving.

2. Big data en data
Overheidsorganisaties beschikken over een enorme hoeveelheid data die bruikbaar zijn voor verschillende marktpartijen en burgers. Het belang van ‘open data’ zal in 2014 sterk toenemen. Volgens Tim Bernes-Lee, één van de uitvinders van het wereldwijde web, kan het beschikbaar stellen van data de overheid helpen om burgers bewuster te maken van overheidsdiensten. Dit zorgt er weer voor dat de overheid zich nog beter kan verantwoorden.

3. Digitale interactie
Interactie met de burger via intuïtieve systemen zal een grote vlucht nemen in 2014. Belastingbetalers verwachten steeds vaker dat ze dezelfde service krijgen bij een overheidsinstelling als bij een commerciële organisatie als Amazon. Overheidsorganisaties zullen daarom gebruik moeten gaan maken van systemen die burgers gepersonaliseerde informatie kan bieden en het eenvoudiger maakt om interactie aan te gaan met de overheid.

4. Flexibele technologie
Het zal in 2014 nog moeilijker zijn voor CIO’s binnen de overheid om investeringen voor nieuwe software goedgekeurd te krijgen. Het aantonen van de ROI wordt daarom (nog) belangrijker. De nieuwe werkelijkheid in de overheidssector is er een waarin verandering een constante is geworden. Daarom zullen systemen die overheidsorganisaties kunnen helpen mee te gaan met de vele veranderingen het winnen van rigide systemen die veel tijd en geld kosten om aan te passen.

5. Het omslagpunt van de cloud
Ondanks de populariteit van cloud computing, bestaan er nog altijd bedenkingen binnen overheidsorganisaties tegen het opslaan van data in de cloud. Lagere budgetten zullen er in 2014 voor zorgen dat overheids-CIO’s de voordelen (zoals lagere kosten en onderhoud) zwaarder zullen wegen dan de mogelijke nadelen. Ook zal meewegen dat het gebruik van cloudsoftware gemakkelijk kan worden opgeschaald of naar beneden worden bijgesteld bij een veranderende vraag.

6. Meer shared services in de back-office
Lokale overheden krijgen er in 2015 meer taken bij, zoals de verantwoordelijkheid voor jeugdzorg, werk en inkomen en de zorg aan langdurig zieken en ouderen. Omdat tegelijkertijd de budgetten zwaar onder druk staan, zullen meer gemeentelijke afdelingen op zoek gaan naar manieren om bepaalde taken te delen met andere gemeentes, in de vorm van shared services. Voor IT betekent dit dat systemen veel flexibeler zullen moeten zijn om effectief samen te kunnen werken met andere organisaties.

7. Sectorspecifieke platforms
De gezondheidszorg, hulpdiensten en lokale en centrale overheden zullen in toenemende mate gebruik gaan maken van systemen die specifiek zijn ingericht om te voldoen aan hun behoeftes. Voor ERP-software betekent dit dat met name de sectorspecifieke processen moeten worden ondersteund, gebaseerd op best practices. Op deze manier kunnen overheidsorganisaties zo veel mogelijk gebruik maken van standaardisatie en alleen aanpassingen maken waar dat nodig is. Hiermee kunnen ze voorkomen dat er geïnvesteerd moet worden in grote, kostbare systemen.

Jeroen Philippi is Marketing Manager Benelux bij Unit4

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here