Home Innovatie & Strategie Zijn de dagen van de CIO geteld?

Zijn de dagen van de CIO geteld?

69

In 2012 stelde Gartner dat de zeggenschap over IT-budgetten van de CIO naar de CMO zou verschuiven. Volgens de voorspelling hebben marketers in 2017 meer geld te besteden aan IT dan de traditionele budgethouders: de IT-afdelingen van organisaties.
Als dat waar is heeft dat vergaande consequenties voor softwareleveranciers en system integrators. De traditionele gesprekspartners van de IT-industrie worden minder relevant bij de aankoopbeslissing. Nu is het een understatement dat techneuten onvoldoende de taal spreken van de business, lees marketeers en vice versa. Maar dat lijkt een probleem dat vooral de IT-ers aangaat.

Kunnen we dan zonder IT? Integendeel, technologie wordt steeds belangrijker voor organisaties om in te kunnen spelen op de wensen van hun klanten. Digitalisering is in een versnelling geraakt – niet in de laatste plaats door allerlei ontwikkelingen waarbij ‘vreemde’ spelers een markt volledig op z’n kop zetten.
Ook stelt de business eisen aan IT om een werkelijke bijdrage te leveren aan de business doelstellingen en daarmee aan het zakelijk succes. En als IT niet levert dan gaat de business shoppen, zonder de bagage en de kennis van de noodzakelijke infrastructuur, security en scalability eisen.
Geen wonder dat we bijvoorbeeld een (wild)groei zien in marketing technologie, ook wel aangeduid als martech. Alleen in de laatste twee maanden van 2015 telde ik een viertal evenementen rond martech. Het aantal producten en aanbieders van diensten rond martech neemt nog steeds toe.

De uitdaging van de CEO is om digitale transformatie te weeg te brengen in zijn organisatie. Dat is geen keuze, maar noodzaak. Niemand wil irrelevant worden en door de Uber-achtigen van zijn marktsegment worden voorbijgestreefd. Uiteindelijk gaat het om het leveren van betere producten, diensten en bedrijfsprocessen door digitalisering. En dan ook nog eens sneller en tegen lagere kosten. Dat de klant centraler komt de staan dan ooit is evident.
De mening van de business is dat IT in het verleden onvoldoende heeft bijgedragen aan het bedrijfssucces. Een focus op innovatie en transformatie is natuurlijk iets anders dan beheer en onderhoud, het laatste is uiteindelijk een kostenpost.

De CIO is zeker (nog) niet irrelevant en heeft de kans de positie van ‘thought leader’ te claimen bij de digitale transformatie. Als er een functionaris is die de brug tussen technologie en business kan slaan en de parameters van enterprise oplossingen begrijpt dan is dat de CIO.

Ruud Kluivers is general manager van Liferay Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in