
Het toekomstpotentieel van generatieve AI is de ‘talk of the town’ in de technologiewereld. Maar eigenlijk vindt die revolutie vandaag al plaats. De grootste zakelijke belofte van generatieve AI is de enorme waarde die het kan creëren voor bedrijven. Dit is hoe.
In mijn rol bij SAP spreek ik vaak met managers over de waarde die generatieve AI kan toevoegen aan hun business. Ik hoor talloze verhalen over hoe dat nu al gebeurt. Een van de meest sprekende voorbeelden is het verhaal van FC Bayern München. De Duitse profclub gebruikt deze technologie in de zoektocht naar de volgende generatie stervoetballers.
Competitief voordeel
Ik heb altijd basketbal gespeeld in Australië, en ben daar ook coach geweest. Ik heb dan ook een waardering voor het coachen en scouten van nieuw talent. Scouten is een discipline waar kunst de wetenschap ontmoet, en waar de objectieve realiteit onthuld door data de ervaring en intuïtie kan versterken.
Scouting is al decennialang een vast onderdeel van de sportwereld. Met de toenemende hoeveelheid spelersdata grijpen steeds meer teams deze informatie aan om een competitief voordeel te behalen. Maar dat is niet zo makkelijk als het lijkt.
Gedetailleerde rapporten
Scoutingrapporten staan bekend om hun enorme hoeveelheid details. Het opstellen van die rapporten is echter een tijdrovende klus. Neem het enorme aantal potentiële steratleten in de wereld, en je kunt je voorstellen hoe omvangrijk de zoektocht wordt. Bovendien zijn die grote aantallen rapporten in verschillende talen en stijlen opgesteld. Hoe kunnen scouts hier ooit efficiënt mee omgaan?
Precies hierbij kan generatieve AI van enorme meerwaarde zijn. De Duitse voetbalclubs FC Bayern München en Hertha BSC leveren het bewijs. Lange tijd hebben talentscouts van beide clubs over de hele wereld wedstrijden bezocht en enorme hoeveelheden gegevens verzameld over spelers, en die verwerkt in uitgebreide rapportages.
Prototype
Dat kon beter. SAP werkte hiervoor samen met beide clubs aan een prototype. Dat gebruikt generatieve AI voor het maken van samenvattingen en aanbevelingen op basis van de verslagen die door verschillende scouts in verschillende werelddelen gemaakt zijn. Clubmanagers kunnen deze vervolgens eenvoudig inzien, simpelweg door in hun moedertaal hierom te vragen.
Stel je voor: een Duitse clubmanager vraagt om een beknopte samenvatting van 100 woorden in het Duits van een Spaanstalig scoutingrapport over een jonge Argentijnse speler. Of hij wil simpelweg twee spelers vergelijken op basis van hun verdedigende vaardigheden of uithoudingsvermogen.
Weloverwogen beslissingen
Vertaalapps kunnen weliswaar tekst van de ene taal naar de andere omzetten, maar een groot taalmodel (LLM) gaat veel verder. Het kan op verzoek samenvattingen en concurrentieanalyses maken op basis van natuurlijke taalcommando’s. Informatie die clubbestuurders nodig hebben om snel weloverwogen beslissingen te nemen.
Precies dit is wat het prototype voor clubs mogelijk maakte. Het automatiseerde een tijdrovende taak op een intelligente manier en voegde zo veel waarde toe. Daarom integreren we deze functionaliteit binnenkort in onze sportmanagement-suite, SAP Sports One.
Waarom zou het bedrijfsleven beter op scoutingrapporten moeten letten?
Twee redenen:
- Data als wapen: Net als scouts in de sportwereld, staan bedrijfsleiders voor de uitdaging om snel inzicht te krijgen in hun data om zo een concurrentievoordeel te behalen. Generatieve AI kan hen daarbij helpen.
- Bredere toepassingen: Generatieve AI is niet enkel dé oplossing voor scouting. De kracht ervan ligt juist in de bredere inzetbaarheid binnen een bedrijf. Generatieve AI kan verschillende processen optimaliseren, van financiën en supplychainmanagement tot inkoop, reizen en trainingen.
Met behulp van het SAP Business Technology Platform (SAP BTP) kunnen bedrijven zelfs code schrijven en extensies ontwikkelen met behulp van generatieve AI. Zo kan de impact van deze technologie op het hele bedrijf worden vergroot.
Joule
Een voorbeeld van generatieve AI voor de business is Joule. Deze persoonlijke assistent op basis van generatieve AI maakt sinds vorig jaar vast deel uit van een brede range SAP-oplossingen. Net als het voorbeeld in SAP Sports One kun je via natuurlijke taal om bijvoorbeeld rapportages, analyses of aanbevelingen vragen op basis van bedrijfsdata uit allerlei bronnen.
Data zijn onmiskenbaar het wapen van sportkampioenen. Maar ook in het bedrijfsleven spelen data een cruciale rol. We staan aan de vooravond van een nieuw tijdperk van generatieve AI voor de business. Ik kan niet wachten om te zien welke fantastische innovaties werkelijkheid worden en welke waarde ze voor ons creëren.
Scott Russell, lid van de raad van bestuur en Head of Customer Success bij SAP