Home Innovatie & Strategie Zo hanteer je als organisatie een effectieve data-gedreven aanpak

Zo hanteer je als organisatie een effectieve data-gedreven aanpak

95

Data-gedreven is de kern van de digitale transformatie van je bedrijf. Een succesvolle data-gedreven organisatie runnen, betekent effectief data uit je businessprocessen verzamelen, analyseren en benutten om je processen te verbeteren en strategische beslissingen te nemen. Dat kan zijn op het gebied van manufacturing tot aan de klant- en gebruikerservaring. Maar hoe maak je die transformatie naar een data-gedreven organisatie?

Als CTO heb ik de neiging om vooral naar de techniek te kijken, maar een succesvolle data-gedreven organisatie moet ook nadenken over de lange termijn data-strategie en het grotere geheel. Ik realiseerde me dat weer na het lezen van de whitepaper ‘Making a data driven organization’, geschreven door dr. Kenn Walters van ISG (Information Services Group). Hij beschrijft onder andere welke stappen je als organisatie moet nemen om agile data-gedreven te werken, wat de succesverhalen gemeen hebben en hoe je het totaal kunt blijven overzien.

Mijn persoonlijke focus ligt momenteel vooral op manufacturing met data als olie, gebruikmakend van technologieën als 5G, edge computing en kunstmatige intelligentie, bijvoorbeeld voor optimalisatie met predictive en preventive maintenance. Daarom is het goed weer eens concrete voorbeelden en toepassingen van data te zien op totaal andere gebieden, zoals customer experience (CX) en user experience (UX).

Effectieve data-gedreven aanpak

Uit talloze toegelichte case studies van over de hele wereld blijkt een effectieve data-gedreven aanpak onder meer de volgende elementen gemeen te hebben:

  • De klantervaring staat centraal en transformeert de manier waarop bedrijven hun marketing, sales, levering en aftersales processen organiseren;
  • Het voorspellen van klantenwensen, gebaseerd op analyses van trends, patronen en marktontwikkelingen, maakt het mogelijk producten en aanbiedingen aan te passen om zo de klant beter te bedienen;
  • Het efficiënter en veiliger leveren van goederen of diensten door op basis van (real-time) data analyse snelle, effectieve beslissingen te nemen en door te voeren;
  • Het uitvoeren van data analyses (bijvoorbeeld data uit sensoren in het product) voor het, al dan niet op afstand, sneller uitvoeren van software updates voor continue productupdates en verbeterde bruikbaarheid/veiligheid.

Verzamel de data die jij nodig hebt

Dr. Walters behandelt in zijn whitepaper een paar voorbeelden van succesvolle data-gedreven bedrijven. Een daarvan is Tesla, waar alle taken worden gedreven door data van onder meer de voertuigen, fabrieken, supply chain en online fora. Een ander voorbeeld is Southwest Airlines dat het online gedrag van klanten analyseert om de optimale prijzen en klantervaring aan te bieden. Of neem Google dat data over de effectiviteit van managers inzet om HR beslissingen op te nemen. Je kunt ontzettend veel met data. Dus inventariseer goed welke  data jij nodig hebt voor jouw bedrijfsvoering, hoe je die kunt ontsluiten, verzamelen en analyseren binnen de geldende wet- en regelgeving, en welke technieken je daarvoor nodig hebt.

Zorg voor verandering in de hele organisatie

Tesla, Southwest Airlines, Google en andere succesvolle data-gedreven bedrijven werden dat niet van de ene op de andere dag. Het is niet alleen een kwestie van bepaalde technologie adopteren, de juiste strategie uitwerken en een goede roadmap uitrollen. Het vergt heel veel inspanning op de langere termijn om bepaalde veranderingen in je organisatie te bewerkstelligen. Dr. Walters benoemt daarvoor de volgende aandachtspunten:

      • Het hoger management moet volledig betrokken zijn, digitalisering doorvoeren in de strategie, roadmap en realistische investeringen in data en analytics. Dit moet top-down op een positieve en duidelijke manier naar de organisatie toe worden uitgedragen.
      • “Choose your battles” ofwel identificeer specifieke problemen die je kunt oplossen door een data-gedreven aanpak in plaats van alles tegelijk te willen doen. Met succesvolle voorbeelden kun je momentum opbouwen. Zoals een klant laatst zei tegen mij: “don’t try to boil the ocean”.
      • Data analyses van proof-of-concept naar commerciële uitvoering brengen vergt focus en inspanning op het gebied van technologie, processen, multidisciplinaire talentontwikkeling en organisatiestructuur.
      • Gebruik de benodigde technologie om de data-architectuur te verbeteren voor het implementeren van specifieke data-oplossingen, waaronder dataopslag en -toegankelijkheid, data flow en networking, en governance en standaardisering.
      • Herstructureer de organisatie en zorg voor efficiënt talentmanagement van een doordachte mix van nieuw talent en bestaande medewerkers.
      • Beloon en vier successen parallel aan een cultuur waarin er snel wordt ontwikkeld, uitgeprobeerd en gefaald om daarvan te leren en door te blijven ontwikkelen.

    Download de whitepaper

    Wil je meer weten over hoe jij de eerste stappen kunt zetten richting een data-gedreven organisatie? Download dan de whitepaper of neem contact op. Ik vertel je graag over hoe wij als T-Systems bedrijven effectief op weg helpen met hun data-strategie en digitalisering.

    Je kunt de whitepaper ‘Making a data driven organization’ van dr. Kenn Walters van ISG hier downloaden.

    Martin van der Pol is CTO Internet of Things (IoT) en innovatie bij T-Systems Nederland.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in