Home Ondernemen & Business Zo houdt u uw helpdesk productief

Zo houdt u uw helpdesk productief

66

Bij kleine bedrijven kunnen medewerkers vaak geen beroep doen op een 24×7 helpdesk. In sommige gevallen is er helemaal geen IT-helpdesk meer. Toch worden medewerkers in kleine bedrijven – net als bij grote ondernemingen – geconfronteerd met problemen waarvoor zij de hulp van de helpdesk in moet schakelen. Er bestaat een aantal praktische oplossingen waarmee zowel de IT-helpdesk als de eindgebruiker zo productief mogelijk is en waarmee tevens een hoog niveau van beveiliging wordt gewaarborgd. Op langere termijn zal dit veel tijd en geld besparen.

De beveiliging van bedrijfssystemen waarborgen
De meeste werknemers maken gebruik van diverse wachtwoorden en gebruikersnamen om zich aan te melden op de verschillende applicaties die ze voor hun werk nodig hebben. Het is lastig om alle login-gegevens te onthouden en daardoor worden wachtwoorden vergeten. Vervolgens dient de eindgebruiker de helpdesk te bellen.

Een eenvoudige manier voor kleine bedrijven om hieraan een einde te maken, is door gebruik te maken van een single sign-on (SSO)-oplossing. Dit systeem zorgt ervoor dat werknemers slechts één gebruikersnaam/wachtwoord combinatie hoeven te onthouden. Nadat de login-gegevens zijn ingevoerd, worden werknemers automatisch ingelogd op alle applicaties en systemen die ze opstarten. Op deze manier zullen werknemers niet langer hun heil zoeken in onveilige manieren om hun wachtwoorden te onthouden.

Een eenvoudig einde aan wachtwoordproblemen
Als medewerkers dan toch hun Windows wachtwoord vergeten, bijvoorbeeld na lange afwezigheid, kunnen zij met een selfserviceoplossing zelfstandig hun wachtwoorden resetten door antwoorden geven op een aantal persoonlijke vragen. Als ze zich hun wachtwoord niet meer kunnen herinneren, klikken zij op de knop “Wachtwoord vergeten” en geven zij de juiste antwoorden op de persoonlijke vragen. Vervolgens kunnen ze hun wachtwoord resetten zonder de hulp van de helpdesk.

Arnout van der Vorst is Managing ICT Consultant bij Tools4ever, expert in Identity & Access Management.

 

1 REACTIE

  1. Hoi Arnout,

    Allereerst leuk om je eerste bijdrage aan BlogIT te zien. Welkom!

    Een mooie intro in de wereld van Identity en Access Management. Het is eigenlijk heel bijzonder dat nog zoveel bedrijven alles met de hand doen en geen idee meer hebben wie wat mag een waarom. Dat kan beter. Ben benieuwd naar je volgende bijdragen!

    Groet,

    Hans

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in