Home Cloud Zo maken de cloud en AI bedrijven toekomstbestendig

Zo maken de cloud en AI bedrijven toekomstbestendig

38

In een dynamische wereld is verandering de norm. Bijvoorbeeld cyberaanvallen, hardwaredefecten en stakingen kunnen planningen behoorlijk in de war schoppen. Als bedrijf wil je daar snel op kunnen reageren. En liever nog wil je die verstoringen kunnen voorspellen. Gaat AI zorgen voor ‘superveerkrachten’?

Ik spreek regelmatig met IT-managers van ‘s werelds grootste bedrijven over hun belangrijkste zakelijke uitdagingen. En vaak hoor ik hetzelfde. Allemaal willen ze toekomstbestendig zijn. Ze willen dat hun bedrijfsprocessen flexibeler en veerkrachtiger worden, zodat ze sneller kunnen reageren op operationele verstoringen en andere onvoorziene uitdagingen.

Bedrijven kunnen dit op vele manieren bereiken. Denk aan het optimaliseren van de productie met supplychainplanning, het beter inzetten van data, het creëren van een uitgebreid en gevarieerd leveranciersnetwerk en het bieden van nieuwe tools en trainingen aan medewerkers. Uiteraard moet er ook een flexibel noodplan zijn voor het geval er een operationele verstoring optreedt.

Storingen voor zijn
Het ultieme doel voor bedrijven is dat ze verstoringen kunnen voorspellen en hierop kunnen anticiperen, zodat de verstoringen uiteindelijk helemaal niet plaatsvinden. En bedrijven kunnen dit vandaag de dag ook echt voor elkaar krijgen.

Het verplaatsen van ERP-systemen naar de cloud is een eerste stap. Want dankzij de cloud kunnen bedrijven sneller reageren op onverwachte gebeurtenissen. Ze kunnen hun bedrijfsactiviteiten zonder grote investeringen in hardware opschalen. Ook maakt de cloud onderlinge samenwerking makkelijker op het moment dat problemen moeten worden opgelost.

Tijdens de pandemie in 2020 hebben we al ervaren hoe de cloud veerkracht ondersteunt. Bedrijven die naar de cloud waren overgestapt, konden zich veel sneller aanpassen aan de nieuwe realiteit waarin werknemers niet meer fysiek bij elkaar konden zijn.

De kracht van cloud
Bij SAP zien we dagelijks talloze voorbeelden van hoe klanten de cloud gebruiken om slimmer te werken en hun bedrijven veerkrachtiger te maken. Zo zet PostNL momenteel stappen naar ‘SAP S/4HANA, Private Edition, Tailored Edition’. Het postbedrijf doet dat met behulp van RISE with SAP. De nieuwe omgeving moet zorgen voor meer flexibiliteit en agility in het backofficedomein. Dit stelt PostNL in staat om sneller te reageren op veranderingen in de markt.

Een ander voorbeeld is Versuni. Na de verkoop van Domestic Appliances door Koninklijke Philips in 2021, begon het nieuwe zelfstandige bedrijf Versuni aan een reis om in slechts 18 maanden tijd een geheel nieuw technologielandschap te creëren. Voor de transitie naar ERP in de cloud maakte Versuni eveneens gebruik van RISE with SAP. Hiermee is de basis gelegd voor een bedrijf dat digitaal gericht is en met datagedreven besluitvorming innovatie en groei stimuleert.

AI vermenigvuldigt de voordelen
Dit is nog maar het begin. AI-oplossingen kunnen de voordelen vermenigvuldigen. Ingebouwd in cloudoplossingen transformeert AI bedrijven tot geavanceerde systemen die snelle actie en flexibiliteit combineren met diepgaande data-analyse en inzichten.

Hoewel elke reis anders is, is er geen twijfel dat investeren in de nieuwste cloud- en AI-oplossingen bedrijven toekomstbestendig kan maken op een manier die voorheen ondenkbaar was. Bedrijven die bereid zijn om AI en cloudtechnologieën een centrale rol te geven in hun veranderingsprocessen, ontdekken nieuwe bedrijfsmodellen en inkomstenbronnen. Dit is cruciaal voor hun toekomstbestendigheid in een onzekere wereld.

Toepassen in bedrijfsprocessen
In 2023 hebben we gezien hoe effectief generatieve AI kan zijn voor bedrijven, wanneer het specifiek is aangepast aan hun unieke situatie en behoeften. Met deze ervaringen in gedachten, verwacht ik dat 2024 een belangrijk jaar wordt voor het plannen van bedrijfsveerkracht. Dit komt vooral doordat generatieve AI steeds krachtiger wordt en op relevante, betrouwbare en verantwoorde manieren wordt toegepast in bedrijfsprocessen.

Scott Russell, lid van de raad van bestuur en Head of Customer Success bij SAP

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in