Home Ondernemen & Business Zo verbeter je de efficiëntie in marketing

Zo verbeter je de efficiëntie in marketing

Freshworks -
71

Gaan we een recessie tegemoet? Zullen de recente faillissementen van banken impact hebben op de rest van de economie? Helaas kunnen we de toekomst niet voorspellen. Als we kijken naar de onzekere macro-economische omstandigheden, moeten we slim zijn om onze marketingactiviteiten te laten slagen. 

In plaats van ons te richten op ‘groeien tegen elke prijs’ met korte termijn tactieken, moeten we de focus verleggen naar duurzame groei op lange termijn en ROI. We moeten ons dus richten op kostenbesparing en prioriteit geven aan activiteiten die daadwerkelijk toegevoegde waarde bieden.

Duidelijke en meetbare doelstellingen

Morgan Stanley analyseerde de jaarverslagen van bedrijven en kwam tot de slotsom dat ‘efficiënt’ het meest gebruikte woord was. Met krimpende budgetten houden klanten de hand op de knip. Maar ondanks deze onzekere toekomst weten we wel wat de volgende stappen moeten zijn. Dat komt doordat we als marketeers weten hoe we efficiëntie moeten inzetten om goede resultaten te boeken.

Een van de belangrijkste stappen om de marketing efficiency te verhogen, is om de marketingdoelstellingen af te stemmen op de organisatiedoelstellingen. Door dit als uitgangspunt te nemen, hoeven we ons alleen te richten op zaken die bijdragen aan het realiseren hiervan. Een OKR (Objectives and Key Results) van Freshworks is bijvoorbeeld het opschalen van efficiënte systemen en processen. Onderdeel daarvan is het verbeteren van onze website met als doel deze efficiënter te maken om zo meer organische dan betaalde leads te genereren. In de praktijk betekent dit minder geld uitgeven en meer rendement realiseren.

Klanten meer aandacht geven

Een andere manier om de marketingactiviteiten nog efficiënter in te zetten, is klanten nog meer aandacht te geven. Door beter naar ze te luisteren en hun behoeften te begrijpen, kunnen we ze als klant behouden en herhalingsaankopen stimuleren. Het is vooral van belang dat de aangeboden producten en diensten een bepaald probleem van de klant oplossen.

Een andere efficiëntiestrategie is het cross- en upsellen aan bestaande klanten. Kleine aanvullingen op bestaande producten die niet zoveel hoeven te kosten. Op die manier kun je wat extra inkomsten genereren wat minder kost dan nieuwe klanten aan te trekken.

Loyaliteit richting klanten

Bij het bedrijf waar ik werk, hebben we een bescheiden en zeer doordachte benadering van marketing. We geven het geld slim uit en we benutten de kracht van onze business software. Natuurlijk wil elk bedrijf nieuwe klanten. Maar tegelijkertijd is het belangrijk  aandacht te blijven houden voor je bestaande klanten en zorgen dat je een sterke relatie met ze opbouwt, zodat ze niet naar de concurrent gaan. Ze zijn loyaal aan jouw bedrijf en de service. Dus laat ook jouw loyaliteit zien en geef ze wat ze nodig hebben.

Tenslotte is dit ook niet het moment om verschillende dingen te proberen. Optimale efficiëntie vereist een goede afstemming tussen bedrijfsonderdelen en teams. Dit betekent dat de afdeling sales, customer support en productontwikkeling moeten samenwerken zodat alle neuzen dezelfde kant uit staan. Ik werk bijvoorbeeld samen met onze Chief Risk Officer (CRO) en we nemen gezamenlijk beslissingen over belangrijke zaken. We stemmen gezamenlijk af waaraan we geld uitgeven en waarop we bezuinigen. Het is belangrijk om goede afstemming te hebben omdat we samen winnen of falen.

Of de tekenen nu gunstig, negatief of onzeker blijven, bij efficiëntie in marketing gaat het om strategische doelen, een sterke focus op klanten en betere samenwerking binnen een bedrijf. Door deze adviezen op te volgen, kunnen marketingteams goede resultaten boeken en dat geldt voor situaties waarin de glazen bol geen antwoord op onze vragen geeft en de economische vooruitzichten vaag en onzeker blijven.

Stacey Epstein, Chief Marketing Officer, Freshworks

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in