Vorige week schreef ik over het verlagen van service- en onderhoudskosten, en hoe je dat het beste kan doen. Deze best practise tips vind je hier. Ik gaf toen ook aan dat uit onderzoek van Gartner blijkt dat de totale jaarlijkse onderhoudskosten zo’n 15 tot 25 procent van de totale IT-kosten voor hun rekening nemen.[i] Om de kosten te drukken, kun je een netwerkinfrastructuur van rigide, dure OEM-onderhoudscontracten vervangen door flexibele, betaalbare alternatieven. En dat wordt volgens Gartner als realistisch alternatief gezien: inkopers van IT-middelen betrekken steeds vaker ook leveranciers van refurbished netwerkapparatuur en externe, derde partijen voor het onderhoud in de aanbesteding. [ii] Hieronder vind je drie voorbeelden van organisaties die op deze manier al flink hun service- en onderhoudskosten wisten te verlagen.
Drie praktijkvoorbeelden
- Een wereldwijd opererend e-commercebedrijf was in staat om fors te snijden in de operationele kosten, die veroorzaakt werden door de service op meer dan 100.000 netwerkapparaten, door te kiezen voor het hybride model. Hierbij werden zowel diensten afgenomen van de OEM als van de NetSure supportafdeling van Curvature. Alleen al op de dienst van de OEM werd 50 procent kostenreductie gerealiseerd. In combinatie met het oprekken van de productlevenscyclus wordt jaarlijks meer dan 4 miljoen dollar bespaard op de OpEx.
- Een onderneming die wereldwijd actief is in de communicatie-, media- en dienstensector stond op het punt om de hardwarecomponenten in de end-of-life fase van haar netwerk te vernieuwen en voer hierbij blind op het kompas van de OEM. Door nog een offerte op te vragen bij een leverancier van pre-owned hardware werden de ogen geopend. Er werd een nieuw, veel gunstiger contract afgesloten voor de service van de in totaal 114 locaties verspreid over 18 landen. Zonder concessies te doen aan de gewenste responstijden van vier uur en reparatie op de eerstvolgende werkdag werd in totaal 1,3 miljoen dollar bespaard. [iii]
- Een grote provider van communicatiediensten voerde een hybride netwerkstrategie uit door zowel nieuwe als gebruikte hardware in te zetten voor de in totaal 60 kantoren wereldwijd. Het ging in totaal om 5.000 verschillende apparaten. Voor de meeste vestigingen zijn servicecontracten afgesloten met de garantie om reparaties binnen één werkdag op locatie uit te voeren. Voor de afgelegen vestigingen werden reserve onderdelen op de plank gelegd die, zodra dat nodig is, direct gebruikt kunnen worden. Door samen te werken met een leverancier van gebruikte hardware-apparatuur en onderhoudsdiensten, slaagde de provider van communicatiediensten er in om bijna 5 miljoen dollar te besparen op de uitgaven aan hardware en servicekosten.[iv]
Glenn Fassett, General Manager International bij Curvature
[i] Gartner, “Top Five Recommendations to Reduce Your Network Equipment Support and Maintenance Costs,” Caio Misticone, November 2012. En
[ii] Gartner, “Top Five Recommendations to Reduce Your Network Equipment Support and Maintenance Costs,” Caio Misticone, November 2012.
[iii] Gartner, “Used-Hardware Resellers Offer Hardware and Support Cost Savings,” Eric Goodness, Christine Tenneson, February 2015.
[iv] Gartner, “Used-Hardware Resellers Offer Hardware and Support Cost Savings,” Eric Goodness, Christine Tenneson, February 2015.