
Slimme, AI-gedreven ondernemingen zijn dichterbij dan ooit. Dit zijn de voordelen voor bedrijven die deze technologie omarmen.
Technologie democratiseert. Het geeft miljoenen mensen over de hele wereld een stem en biedt hen nieuwe mogelijkheden. Zo markeerde de introductie van de zakrekenmachine in de late jaren ‘70 een keerpunt in onderwijs, wetenschap en boekhouding. Het internet vereenvoudigde in de jaren ‘90 wereldwijd de toegang tot informatie. En de smartphone maakte aan het eind van dat decennium connectiviteit bijna universeel. Deze innovaties openden de deur naar nieuwe industrieën en transformeerden bestaande sectoren.
Bij al die innovaties was een leven zonder al snel nauwelijks meer voor te stellen. In 2022 startte met generatieve AI voor beeld, tekst en codering een nieuw hoofdstuk. Deze ontwikkeling zet sectoren op hun kop, zet regelgevers aan tot actie en zet ons allemaal in een hogere versnelling.
Techbedrijven strijden voor een plek in de spotlights en meer toegevoegde waarde voor hun klanten. Bij SAP zien we kunstmatige intelligentie als een drijvende kracht achter de evolutie naar wat wij een ‘Intelligent Enterprise’ noemen: een bedrijf waar inzichten uit data zowel de omzet als de winstgevendheid verbeteren.
Businesswaarde van AI
Neem bijvoorbeeld de Duitse retailer Schwarz Group, eigenaar van Lidl. Dit bedrijf benutte zijn historische zakelijke data, gegevens rondom klantsentiment, financiële informatie en zelfs weersvoorspellingen voor een betere voorspelling van de vraag in zijn winkels. Dit leidde tot 15% efficiënter voorraadbeheer, 20% minder afval en hogere verkoopcijfers door altijd de juiste producten op voorraad te hebben.
Dit voorbeeld bewijst de waarde van AI voor het bedrijfsleven. Het is misschien minder opzienbarend dan de creaties van Midjourney of ChatGPT, maar praktische oplossingen die de bedrijfsvoering transformeren, winnen terrein.
Ook mijn werkgever zit niet stil. SAP introduceerde onlangs Joule, een AI-assistent die complexe vragen beantwoordt op basis van bedrijfsdata uit allerlei bronnen. Deze benadering vermindert het risico op ongegronde AI-antwoorden. Zo kan een vraag over het verbeteren van winkelprestaties resulteren in een gedetailleerd advies. Een dat rekening houdt met productinformatie, marketing, voorraadbeheer, koopgedrag, kortingen en verzendadviezen, specifiek voor elke winkellocatie.
Ethische zorgen
Er bestaan terechte zorgen over het ethisch gebruik van AI en de blinde vlekken in trainingsdata en uitkomsten. Daarom zijn initiatieven zoals de AI Act van de EU en de aanstaande AI Safety Summit van de Britse overheid bemoedigend.
Technologie transformeert de arbeidsmarkt. Een betrouwbare en verantwoorde benadering van nieuwe oplossingen is cruciaal voor het opbouwen en behouden van vertrouwen van werknemers. Volgens onderzoek van het Institute for the Future of Work vindt meer dan twee derde van de 1.000 ondervraagde Britse bedrijven dat AI de kwaliteit van werk heeft verbeterd. Hoewel bijna de helft aangeeft dat AI en automatisering banen hebben doen verdwijnen, stelt 67% dat er ook nieuwe banen zijn geschapen. We staan aan het begin van een nieuwe technologierevolutie die we, in tegenstelling tot het smartphone- en socialemediatijdperk, beter lijken te begrijpen.
Doortastend vermogen
De technologische veranderingen gaan snel. Bedrijven die hierop willen inspelen, moeten doortastend zijn. Techbedrijven moeten diep in hun klantprocessen duiken om te ontdekken waar AI echt het verschil kan maken. Bovendien is het cruciaal dat ze directe toegang hebben tot de juiste bedrijfsdata. Alleen zo kunnen ze oplossingen bieden die naadloos aansluiten op wat klanten daadwerkelijk nodig hebben.
Ook verdient de ethiek van AI serieuze aandacht. Een verantwoordelijke technologie-industrie stelt databescherming, privacy en soevereiniteit voorop en plaatst de mens en diens behoeften centraal.
Als we dit correct aanpakken, kan AI de komende jaren een revolutie teweegbrengen in diverse sectoren:
- Supplychains:
bedrijven kunnen nauwkeurige korte-termijnvoorspellingen doen en verstoringen in de toeleveringsketen voorkomen, voorraadkosten verlagen en leveringstermijnen halen. - Financiën:
teams kunnen kosten beheersen en risico’s verlagen door het automatiseren van financiële processen, zoals het afstemmen van openstaande posten met banktransacties. Dat vergroot de productiviteit. - Verkoop:
AI biedt een beter begrip van klantbehoeften en legt de juiste verkoopkansen bloot. - E-commerce: personalisatie van de digitale klantervaring om conversies te verhogen en operationele efficiëntie te verbeteren.
AI staat op het punt om datagestuurde besluitvormingsprocessen in talloze industrieën te verbeteren. Door iedereen binnen een organisatie, ongeacht analytische vaardigheden, snel toegang te geven tot betrouwbare inzichten. Assistenten zoals Joule zullen informatie proactief aan gebruikers leveren, een taak die voorheen een eigen zoekactie vereiste.
Data ontsluiten
Zakelijk succes met AI komt niet vanzelf. Een belangrijke factor is de mate waarin organisaties hun businessdata kunnen ontsluiten. Gelukkig bestaan er inmiddels krachtige oplossingen voor het opzetten van een ‘data fabric’. Dat is een virtuele laag over alle applicaties en data-infrastructuren heen. Via deze laag zijn alle relevante businessgegevens, inclusief hun zakelijke context, op het juiste moment, op de juiste plaats beschikbaar.
Dit nieuwe tijdperk van AI belooft bedrijven te verrijken en hun flexibiliteit te vergroten. AI bevrijdt teams van routinematige taken, waardoor ze zich volledig kunnen focussen op complexe uitdagingen. Dat geeft organisaties een voorsprong in de concurrentiestrijd. We hebben alle reden om enthousiast te zijn over deze gezamenlijke toekomst.
Walter Sun is Global Vice President en Global Head of AI bij SAP