Home Ondernemen & Business Zoeken naar diamanten

Zoeken naar diamanten

119

Midden jaren 90 van de vorige eeuw, toen business intelligence nog een relatief nieuw vakgebied was, had ik een interessante discussie met een toenmalig operationeel directeur over de waarde ervan. In die tijd heette business intelligence nog executive information system (EIS). De operationeel directeur vond een EIS minder nuttig dan ik dacht. Hij vertelde me dat hij meer waarde hechtte aan gesprekken en informatie delen met zijn managers, klanten en leveranciers. Op grond van deze gesprekken kon hij een goed beeld opbouwen van de (financiële) toestand van zijn organisatie. “Maar als het EIS dan een andere werkelijkheid vertoont dan die je zelf hebt opgebouwd op basis van je gesprekken, waar vertrouw je dan op?” vroeg ik aan de operationeel directeur. “Op het beeld dat ik zelf heb opgebouwd, op basis van mijn gesprekken” was het antwoord.

Ik denk nog regelmatig terug aan dit gesprek. Het staat symbool voor de vele verschillende manieren hoe mensen hun eigen werkelijkheid creëren en vooral vertrouwen op wat ze zelf waarnemen. De vele opdrachten en projecten waar ik aan heb mogen bijdragen vormen daarop geen uitzondering. Daar waar de één de technische kwaliteit van een oplossing bekritiseert zegt de ander dat de klant deze kwaliteit goed genoeg vond en de oplossing heeft geaccepteerd. De klant vond snel leveren belangrijker dan een technisch perfecte oplossing. In een andere situatie moppert een collega over de competenties van een projectmedewerker terwijl een andere collega bijzonder tevreden is over diezelfde medewerker. Daar waar de ene opdrachtgever houdt van openheid en transparantie in een project en zowel de goede als minder goede zaken boven tafel wil zien en met iedereen deelt vindt een andere opdrachtgever het beter om met een select gezelschap ‘lief en leed’ te delen en besluiten te nemen.

In de wetenschappelijke wereld is het niet anders. Daar zijn de zogenaamde positivisten van mening dat er maar één wereld bestaat die je met statistische analyses kunt doorgronden en begrijpen. In hun ogen bestaat de wereld uit rechtlijnige verbanden tussen variabelen. De interpretivisten vinden dat er zoveel interpretaties van de wereld zijn als het aantal bewoners op aarde. Interpretivisten vinden dat alles gerelateerd is aan context, uniek is en ook als zodanig moet worden bestudeerd. Technologie, organisaties en personen zijn dynamisch verweven met elkaar en altijd in beweging. Het bestuderen van causale verbanden tussen variabelen is onzinnig in de sociomateriële[i] wereld vinden interpretivisten.

Executive information systems hebben zich anno 2015 ontwikkeld naar big data, analytics en business intelligence. De technische en functionele mogelijkheden zijn flink uitgebreid ten opzichte van de jaren 90 in de vorige eeuw. Ik heb me wel eens afgevraagd of er business intelligence-systemen zijn geweest die de kredietcrisis rond 2008 en daaropvolgende economische crisis hebben zien aankomen. ‘From data to diamonds’ is nu een veel gebruikte slagzin van aanbieders van business intelligence-oplossingen. Vele interne en externe (data)bronnen vormen samen grote hoeveelheden heterogene data. Data die iets kan ‘vertellen’ over de wereld van consumenten en bedrijven, over hun voorkeuren, gedrag en prestaties. Bij business intelligence-oplossingen is het mogelijk om via meerdere dimensies naar de wereld te kijken en analyses te maken. Dit kan met hulp van zogenaamde gegevenskubussen. Met behulp van hyperkubussen is zelfs het toepassen van kunstmatige intelligentie mogelijk en tegenwoordig wordt ook al van ‘datascience’ gesproken.

Het is een grote uitdaging voor elke business intelligence-oplossing om de vele verschillende en persoonlijke denk- en kijkrichtingen naar de wereld hierin onder te brengen. Een juiste combinatie van instrumenten maar zeker ook toepassings- en analysevaardigheden kan een voorsprong geven in de competitie met concurrenten is de belofte.

Met welke kubus zoek jij naar diamanten?

Leon Dohmen is principal managementconsultant CGI

[i] In de sociomateriële wereld zijn mensen en dingen onlosmakelijk en gelijkwaardig verbonden met elkaar (Cecez-Kecmanovic en anderen. MIS Quarterly no. 38, 2014).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in