Home Innovatie & Strategie Zomer van ’17 – Waar staan we?

Zomer van ’17 – Waar staan we?

94

In oktober 2016 kwam Gartner met de tien belangrijkste IT-trends voor 2017. Deze tien punten zouden de grootste uitdagingen worden voor 2017. De IT-wereld zou zich bezig gaan houden met:

 

 

– Artificiële intelligentie en machine learning
– Intelligente apps
– Intelligente dingen
– Blockchain
– Digital twins
– Virtual reality en augmented reality
– Adaptive security
– Digital platformen
– Mesh app and service architecture (MASA)
– Conversationele systemen

Momenteel zijn we halverwege het jaar en is bijna heel Nederland op vakantie. Onze dagdagelijkse werkzaamheden trekken nu iets minder onze aandacht, hetgeen ruimte biedt om over zaken na te denken waar je normaal niet aan toe lijkt te komen. Nu heb ik geen IT-achtergrond dus ik heb een iets andere blik op IT dan mijn collega’s. Vaak kijk ik naar het gebruik, de ervaring en de gevolgen in plaats van de directe IT-technische aspecten. Deze tien grootste IT-uitdagingen bekijk ik daarom ook net even iets anders dan mijn collega’s, maar dat maakt het niet minder leuk.

Wanneer ik bijvoorbeeld kijk naar virtual en augmented reality, één van de punten van Gartner, denk ik niet direct aan de IT technische kant ervan, maar eerder aan toepassingsmogelijkheden. Een paar maanden geleden had ik het geluk dat ik via een vriend kennis mocht maken met virtual reality. Een geweldige ervaring om daadwerkelijk 360 graden in een game te zitten waarbij je lichaam de controler is. Een leuke game-ervaring, maar zijn hier ook andere mogelijkheden, niet kijkende naar de IT-technische kant ervan? Nu zijn er apps waarbij je bijvoorbeeld een foto maakt van je eigen woonkamer en dat je dan live kunt zien of andere meubels ook mooi staan in jouw woonkamer. Wanneer ik echter naar een woonwinkel ga moet ik nog steeds via ‘the old fashioned way’ mijn meubels uitzoeken. Nu gaat de consumentenmarkt altijd snel, maar betekent dit dat we als bedrijf nog niet zover zijn? Of zijn wij als consumenten nog niet zover om ’the old fashioned way’ los te laten in de winkel? Waar wordt een klant blijer van, van virtual of van reality shoppen? Dus los van de IT-techniek, wat denkt en/of wil de consument? Zijn IT-uitdagingen, is deze IT-uitdaging, een voorganger op wat de consument wil of een gevolg van wat de consument wil? Waar staan we in deze uitdaging? Niet direct het uitgangspunt dat Gartner waarschijnlijk voor ogen had, maar dat zijn de vragen die bij mij als niet IT’er opkomen.

Waar virtual en augmented reality nog een relatief onschuldig onderwerp zijn, valt dat niet te zeggen over adaptive securtiy. Cryptolockers lijken je overal om de oren te vliegen. Berichten over bedrijven die getroffen zijn en data kwijt zijn of erger al enkele dagen/weken niet kunnen opereren blijven maar komen. De ‘innovatieve’ aard waarmee nieuwe cryptolockers uit de grond lijken te komen, maakt het proactief voorkomen bijna onmogelijk. Vanuit dit oogpunt ben ik blij dat ik binnen een IT-organisatie werk en hier direct vanuit de techniek te horen krijg hoe je dit kunt aanvliegen. Er zijn oplossingen die het gevaar en de gevolgschade van een cyberaanval sterk beperken, alleen worden deze oplossingen vaak gezien als een verzekering voor wanneer het fout gaat. Maar wat als je je disaster recovery omgeving ook kunt gebruiken voor andere zaken, bijvoorbeeld een testomgeving, dan neemt de waarde van zo’n oplossing al snel toe. Daarnaast, de kosten voor het niet in place hebben van de juiste disaster recovery protocollen kost waarschijnlijk meer dan de aanschaf van een dergelijk product/dienst zelf. Iets wat zich het afgelopen half jaar zeker heeft aangetoond. De vraag die mij dan toch blijft bezighouden, waarom is het bij bedrijven vaak nog niet optimaal geregeld? Waarom het risico lopen terwijl dat niet nodig is? Nu ben ik geen IT-techneut en zal je zeker niet alles kunnen afdichten, maar het kan toch zeker wel beter dan nu?

Gartner snijdt met zijn tien IT-uitdagingen van 2017 interessante onderwerpen aan. Onderwerpen die je vanuit een IT technisch oogpunt kunt benaderen, maar ook vanuit een gebruikers kant. Met mijn niet IT-technische achtergrond neig ik altijd meer om te kijken naar de gebruikerskant. Voor een niet IT-er is het altijd gemakkelijker om naar IT-uitdagingen te kijken, de complexiteit van bepaalde zaken zijn niet altijd even helder waardoor de complexiteit ontbreekt. Ik ben dan ook erg benieuwd naar hoe IT’ers kijken naar deze uitdaging van Gartner. Waar staan we werkelijk? En zijn deze punten echt naar voren gekomen het afgelopen half jaar? Om te spreken in marketing termen, zijn deze onderwerpen inderdaad hip? Of spreken we over theoretische modellen? Of lopen we als bedrijven zijnde niet zo hard en zijn dit nog geen uitdagingen waar we in 2017 aan toe komen?
Wat denkt u, waar staan wij in de zomer van ’17?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in