Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Zonder IT als schoolvak stopt innovatie

Zonder IT als schoolvak stopt innovatie

88

In Nederland klagen we vaak over een gebrek aan innovatie. Ik denk dat dit volstrekt onterecht is. Nederland innoveert aan de lopende band. De iPhone is weliswaar niet in ons land ontwikkeld, maar ING Direct en Senseo wel. Of kijk eens naar de Nederlandse offshore-industrie. Dat zijn allemaal prachtige voorbeelden van innovatie.

We moeten die innovatiemachine echter wel aan de praat houden. Nederland investeert namelijk weinig in zijn onderwijs, en dat verontrust mij. Er is de afgelopen jaren voornamelijk bezuinigd. Dan heb ik het nog niet eens zozeer over universiteiten en hogescholen, maar vooral over basisscholen en middelbare scholen. Dat zijn echter de onderwijsinstellingen waar wij als maatschappij de basis leggen voor onze toekomst. Daar leren wij jongeren rekenen en taal. Logisch, want dat zijn de bouwstenen waarop zij vervolgens de rest van hun leven voortborduren. Maar er is nog een derde bouwsteen die zij nodig hebben om succesvol te zijn, maar die wij helaas nog altijd vergeten in het onderwijs. Dat is IT.

Wil ik ieder kind via de basisschool klaar stomen voor een carrière in de IT? Nee, absoluut niet. Wel zouden kinderen en jongeren kunnen leren wat de mogelijkheden zijn van IT en hoe zij met IT-maatschappelijke en -economische innovatie tot stand kunnen brengen.

Of zij nu architect, dokter, leraar, constructeur, piloot of politieagent willen worden, overal zullen zij geconfronteerd worden met IT. Soms in de vorm van traditionele administratieve systemen en vaak ook in de vorm van een coole app waarmee je – bijvoorbeeld – handig kunt zien waar de files staan. We moeten deze kinderen en jongeren leren begrijpen, dat dit niet twee gescheiden werelden zijn. Mobiele apps, social media en dergelijke zijn vaak de ‘user interfaces’ waarmee we klassieke administratieve systemen gebruiken. Nu ervaren veel jongeren dit nog als los van elkaar staande werelden. IT is in hun ogen voor informatici die de hele dag druk met duffe, ouderwetse systemen hun werkzaamheden uitvoeren. Apps bouwen daarentegen is spannend en heeft te maken met jonge mensen en met succes.

Door IT als schoolvak verplicht te stellen, kunnen we deze kloof dichten en kunnen we jongeren leren hoe belangrijk IT (zowel klassiek als nieuw) voor onze samenleving en voor onszelf als individu is. Maar dan zullen we uiteraard wel een lesprogramma moeten  bedenken dat niet alleen deze koppeling duidelijk maakt, maar dat ook laat zien dat spannende apps niet veel kunnen zonder goede achterliggende IT-systemen.

Voor Nederland is het naar mijn mening van cruciaal belang dat we deze stap zetten. Daarmee zullen we het innovatieve vermogen van ons land een enorme impuls geven. Nu al zie ik tal van initiatieven als hackatons, bootcamps en dergelijke waar mensen met sterk wisselende achtergrond bij elkaar zitten om ideeën te ontwikkelen voor het oplossen van problemen, zoals de almaar toenemende kosten van de gezondheidszorg of de vergrijzing. Mobiele apps die gebruik maken van corporate databases en applicaties spelen daarin steevast een hoofdrol.

Ik stel voor dat we jongeren al op school laten zien hoe voor hen relevante problemen met de combinatie van apps, social media en klassieke IT kunnen worden aangepakt. Laat hen bijvoorbeeld een app bedenken voor het plannen van huiswerk. Of voor het bijhouden van de uitslagen van een sporttoernooi. Daarmee doen zij een innovatief vermogen op dat later in hun leven goud waard zal zijn. Voor henzelf. Maar ook voor Nederland als land dat alleen welvarend kan blijven als we er in slagen om iedere keer weer met nieuwe, innovatieve producten en diensten te komen.

Marco van Lieverloo, Sr. Director Sales & Country Manager, CA Technologies

3 REACTIES

  1. Mij uit het hart gegrepen. Deze week naar twee lange voorlichtingsavonden over het VO geweest met zoon (groep 7) die over anderhalf jaar graag naar een VWO school zou willen waar ICT / informatica wordt gegeven maar dat is zoeken naar een naald in een hooiberg. Veel mooie presentaties over beta excellent en science labs, maar ICT heeft nog niet echt de aandacht. Gemiste kans in deze tijd.

  2. Helemaal mee eens Marco.

    IT is van ons allemaal, iedereen heeft ermee te maken en gebruikt het, het is dominant in onze samenleving. Ik vind het nog bizar dat er zo weinig IT opleidingen zijn.

    Overigens vind ik ook dat onderwijs slimmer kan. Coursera.org vind ik een geweldig initiatief en zo zijn er meer!

  3. Mijn leerlingen maken o.a app’s (informatica Havo/VWO bovenbouw)
    Onlangs hebben twee leerlingen een roosterwijzigingen-app gemaakt voor school/medeleerlingen
    Met deze app krijgen gebruikers automatisch een berichtje als er een roosterwijziging is. Leerlingen hoeven niet meer elke keer in te loggen op de schoolwebsite om te kijken of er misschien ook een wijziging is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in