Home Ondernemen & Business Een beter leven voor oma begint bij betere zorginstellingen

Een beter leven voor oma begint bij betere zorginstellingen

55
data

Zorginstellingen worstelen met wachtlijsten. Zij noemen dit zelfs een maatschappelijk probleem. De oorzaak hiervan is geen tekort aan plekken, maar aan geld. Elke ondernemer weet dat een organisatie winstgevend is door drie ontwikkelingen: kostenbesparingen, procesoptimalisatie en omzetstijging. De focus ligt bij zorginstellingen alleen op de eerste maatregel. Terwijl juist efficiëntieverbetering veel kansen biedt voor nieuwe inkomsten in verpleeg- en verzorgingshuizen.

Eind augustus onthulde het actualiteitenprogramma Nieuwsuur dat ruim 10.000 ouderen wachten op een plaats in een van de zorginstellingen. De wachtenlijsten zijn het gevolg van politieke maatregelen om kosten te besparen door een ‘versobering’ van de ouderenzorg. Een plek in een verpleeg- of verzorgingshuis is alleen nog beschikbaar voor mensen die intensieve zorg nodig hebben. Anderen moeten zelf maar een kamer huren.
Dat de maatregel werkt, blijkt uit de gestage afbouw van zorginstellingen. In 2020 zullen volgens Bureau Berenschot 800 verzorgingshuizen hun deuren gesloten hebben.
Maar is sluiting werkelijk de enige oplossing voor de stijgende kosten van de ouderenzorg?

Stel dat u directeur bent van een groot bedrijf met veel locaties en dat sommige hiervan verlieslijdend zijn. U kunt er dan voor kiezen om deze vestigingen te sluiten. Dat bespaart u direct veel kosten. U kunt echter ook onderzoeken waarom deze locaties geen geld binnen brengen. Is er geen vraag in hun regio, dan is sluiting misschien gerechtvaardigd. Maar misschien is dit het gevolg van slechte marketing of inefficiënte processen. Dan verwijdert u met de sluiting wel het probleem, maar niet de oorzaak daarvan. Als er binnen de organisatie iets niet goed zit, zullen de overgebleven locaties uiteindelijk ook verliezen gaan leiden.

Het is daarom voor zorgkantoren, die de langdurige zorg organiseren, verstandig om niet alleen te kijken naar de snelle maatregel van het schrappen van uitgaven door sluiting van een vestiging. Automatisering biedt juist in zorginstellingen veel mogelijkheden om processen te optimaliseren. Het digitaal medisch dossier, de automatische invoer, verwerking en uitvoer van gegevens en de inzet van technologie voor cliënten- en informatielogistiek zijn daar voorbeelden van. Maar ook het Nieuwe Werken en het monitoren en meten van lichaamsfuncties door middel van sensors en apps en het artsenconsult via de tablet.

Efficiëntieverbetering is ook het gevolg van het uitbesteden van taken die niet tot de kerncompetentie behoren. Verpleeg- en verzorgingshuizen kunnen veel zaken overnemen van ziekenhuizen. Voor het ziekenhuis is dat een kostenbesparing, voor de zorginstelling een bron van nieuwe inkomsten. Ouderen hebben dan geen plek meer in een zorginstelling, ze wonen nog wel in de buurt. Met een huisartsenpost, apotheek of zelfs het organiseren van evenementen, kan de zorginstelling opvangfunctie hebben voor ouderen in de buurt. Dat verlicht ook de tijd en energie van mantelzorgers. Zo ontstaat een nieuwe bron van inkomsten.

Het is niet zo dat oma per definitie in een zorginstelling wil wonen; zij wil toegang tot de faciliteiten. Gert Jan Dijkmans van Gunst, specialist op het vlak van werkinnovatie in de zorg, vertelt in het NRC van 13 september dat dit de trend en de visie is voor 2020: mensen gaan in toenemende mate zelf bepalen waar en wanneer zij welke zorg krijgen. In 2020 voert de patiënt de regie. De 800 zorginstellingen die tegen die tijd de deuren hebben gesloten, lopen dus grote kansen mis.

Zij zouden er goed aan doen cliënten, partners en de ouderengemeenschap actief te betrekken bij het realiseren van deze kansen. Want ook dat is de visie voor 2020. De Economist Intelligence Unit (EIU). Uit dit onderzoek blijkt dat 86% van de zakelijk leiders dat in 2020 projectteams ook leden van buiten de organisatie zullen hebben, zoals klanten, partners en communities. Als dat geldt voor het bedrijfsleven, waarom dan niet in de zorg?

Bij de zorginstelling die nu al slim te werk gaat, en in 2020 dus nog open is, staat oma aan het roer. Ze zit niet opgesloten of eenzaam achter de geraniums, waarschijnlijk zit zij niet eens in het tehuis. Maar ze bepaalt wat het verpleeg- of verzorgingshuis biedt en hoe zij hier gebruik van maakt. Dat is veel meer dan alleen zorg; dat zijn ook diensten op sociaal, cultureel en maatschappelijk gebied. Zowel de zorginstellingen als oma varen daar wel bij.

Pieter Rahusen

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here